CFOG

Cooperative Flashpoint Online Gaming
Obecny czas: 2018-11-14, 06:31

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: Operacje CFOG - zarys reguł i zasad organizacji
PostWysłany: 2011-03-04, 13:41 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2007-07-11, 13:16
Posty: 2014
Miejscowość: Watford / Bielsko-Biała
1. Struktura organizacyjna

W przygotowaniu Operacji udział biorą:
- HQ - missionmaker
- dowódca sztabowy
- dowódca polowy
- dowódcy niższego szczebla
- pozostali uczestnicy rozgrywki

2. Obowiązki i uprawnienia

HQ - missionmaker
Zadaniem HQ jest przygotowanie zadania i dwóch map - jednej do realizacji zadania, drugiej do przeprowadzenia Szkolenia Operacyjnego. HQ ogłasza termin rozgrywki szkoleniowej i rozgrywki głównej, określa dowódcę sztabowego oraz wyznacza cele do osiągnięcia oraz dostosowuje skalę trudności (ilość i umiejętności jednostek przeciwnika na mapie) do zasobów, jakie są potencjalnie możliwe do wykorzystania w Operacji. Po zakończonych działaniach przyjmuje meldunek końcowy od dowódcy sztabowego i ogłasza publicznie, czy Operacja zakończyła się sukcesem, czy fiaskiem i jakie są tego dalsze konsekwencje.
Podczas rozgrywki głównej missionmaker może brać udział w działaniach moderatorskich, jeśli charakter misji tego wymaga lub jako szeregowy żołnierz wśród uczestników.

Dowódca sztabowy
Zadaniem dowódcy sztabowego jest przyjęcie zadania od HQ, a następnie zaplanowanie jego realizacji. Dowódca sztabowy planuje każdy detal, od pory dnia, przez kwestie logistyczne i wyposażeniowe, po sam sposób realizacji misji. Dowódca sztabowy dobiera sobie dowódców niższego szczebla według uznania oraz powierza im adekwatne role, dostosowując je do skali Operacji. Dowódca sztabowy przekazuje również zapotrzebowanie sprzętowe i wyposażeniowe do HQ w terminie umożliwiającym realizację tych oczekiwań.
Szczegółowy plan, w formie rozkazu, opublikowany powinien zostać przed Szkoleniem Operacyjnym.

W zależności od ilości chętnych do wzięcia udziału w rozgrywce, dowódca sztabowy podejmuje decyzje o uzupełnieniu kadrowym poprzez wykorzystanie żołnierzy AI pozostających pod kontrolą graczy lub jego własną, za pośrednictwem modułu High Command.

Dowódca sztabowy podczas misji głównej nie bierze udziału w działaniach pozostałej części oddziału, a jedynie za pośrednictwem modułu High Command obserwuje, udziela wsparcia i koordynuje działania pozostałych uczestników.

Dowódca polowy
Zadaniem dowódcy polowego jest przeprowadzenie Operacji według założeń wyznaczonych przez dowódcę sztabowego. Dowódca polowy bierze na siebie główną odpowiedzialność za sukces misji - przez cały czas towarzyszy swoim oddziałom, koordynuje ich działania, wzywa wsparcie, podejmuje na miejscu kluczowe decyzje taktyczne.
Dowódca polowy desygnuje dowódców niższego szczebla oraz wyznacza im cele szkoleniowe do realizacji podczas Szkolenia Operacyjnego. W zależności od potrzeby desygnuje również specjalistów (piloci, snajperzy, operatorzy zaawansowanego sprzętu itp.) oraz także dla nich wyznacza cele szkoleniowe na piątek poprzedzający rozgrywkę.

Dowódcy niższych szczebli
W zależności od struktury i ilości podległych im ludzi (będą to najczęściej dowódcy fireteamów), dowódcy niższych szczebli przeprowadzają szkolenie w piątek poprzedzający rozgrywkę główną, a w czasie misji koordynują działania swoich pododdziałów w zależności od oczekiwań dowódcy polowego.

3. Cykl Operacji
Cała operacja trwa cztery tygodnie od chwili wyznaczenia i ogłoszenia terminu rozgrywki przez HQ.

W pierwszym tygodniu HQ przygotowuje mapę i publikuje rozkaz przygotowawczy, wyznaczając termin rozgrywki głównej nie wcześniej, niż za dwa tygodnie.

W drugim tygodniu dowódca sztabowy przeprowadza planowanie Operacji. Drugi tydzień kończy się piątkowym wieczorem, podczas którego przeprowadzane jest Szkolenie Operacyjne. Dowódca sztabowy, pozostając w kontakcie z dowódcą polowym uzgadniają niezbęde cele szkoleniowe oraz przekazują informacje na ich temat do HQ. W zależności od potrzeb, tego samego wieczoru lub w innym terminie wyznaczonym przez dowódcę sztabowego przeprowadzana jest odprawa dowódców wszystkich szczebli.

W trzecim tygodniu mają miejsce ostatnie przygotowania i "dopieszczanie" szczegółów, które związane są z obserwacjami, jakie pojawiły się podczas Szkolenia Operacyjnego. Trzeci tydzień kończy się piątkową rozgrywką główną.

W czwartym tygodniu następują podsumowania, przygotowanie AAR przez dowódców poszczególnych szczebli i ich publikacja przez dowódcę sztabowego. Jeśli dowódca sztabowy lub HQ uzna to za konieczne, przeprowadzana jest odprawa końcowa dowódców wszystkich szczebli.

4. Szkolenie operacyjne

W piątek poprzedzający rozgrywkę główną przeprowadzane jest Szkolenie Operacyjne przygotowane przez dowódców szczebli niższych, niż sztabowy. W jego ramach następuje zgrywanie oddziałów, praktyka w kontroli jednostek AI, a także wszelkie inne umiejętności, których użycie będzie niezbędne do zrealizowania Operacji (nauka obsługi sprzętu, kierowania pojazdami, obsługi artylerii itp.)

5. Rozgrywka główna

W jej trakcie realizowana jest misja według założeń dowódcy sztabowego i zgodnie z kierunkiem nakreślonym przez Szkolenie Operacyjne.

6. Zasady dodatkowe

Uczestnictwo w Operacji CFOG wymaga wcześniejszego zapisania się na listę. Lista uczestników zamykana jest nie później, niż w czwartek poprzedzający dzień szkolenia operacyjnego o godzinie 19:00.

Ilość żołnierzy AI pozostających pod kontrolą graczy nie powinna być większa, niż 3 - tak by tworzyć mieszane struktury nie większe, niż fireteam. Dowódca sztabowy powinien brać to pod uwagę - w innym przypadku wpływ graczy na wydarzenia może być relatywnie mniejszy i rozgrywka zmienić się w zwykły Warfare...

Przykład:

Mamy do zdobycia bazę polową przeciwnika. Umocnioną, wyposażoną w ufortyfikowane punkty ogniowe oraz kilka pojazdów opancerzonych. Podczas tradycyjnego coopa, pomysł zdobycia takiego obiektu w kilkanaście osób nie spotkałby się ze specjalnym entuzjazmem CFOGowiczów - głównie dlatego, że jego "realizm" nie kojarzyłby się pewnie z niczym innym, niż z Hollywood...

Jeśli natomiast założymy, że mamy trzy drużyny piechoty (jedna złożona z graczy, dwie pod kontrolą High Command, sterowane przez dowódcę sztabowego), a do tego wsparcie kilku własnych transporterów opancerzonych (również HC), to okazuje się, że scenariusz, w którym jednostki AI wykonują całkiem silne uderzenie pozorujące "od frontu", a drużyna graczy szturmuje obiekt w jego najsłabszym punkcie jest już dużo bardziej sensowny.


Struktura oddziału ustalana jest przez Dowódcę Sztabowego - może to być schemat podany powyżej, może być tak, że niektórzy gracze mają dodatkowo pod kontrolą jednostki AI - wszystko według jego uznania i potrzeb. Ważne jednak, by nie doprowadzić do sytuacji, w której DS zbuduje sobie kompanię składającą się wyłącznie z "podoficerów" kontrolujących AI - wtedy bowiem będzie to już miało bardzo niewiele wspólnego z coopem.

Jeśli fabuła / cel Operacji oparta jest na rzeczywistej operacji przeprowadzonej w rzeczywistości, HQ publikuje link do materiałów, z których korzystał - ale dopiero PO zakończeniu cyklu Operacji.

_________________
http://www.polskilogopeda.co.uk | http://www.tomaszlibich.net
"Zmienność decyzji świadczy o ciągłości dowodzenia."


Góra
 Profil Wyślij prywatną wiadomość E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group